1970-luku - avotilat ja monikäyttöisyys tavoitteina peruskoulun rakennuksissaElina Standertskjöld, fil. lis., arkistonhoitaja, ArkkitehtuurimuseoPeruskouluun siirtyminen muutti koulunkäynnin tapoja. Opetuksen ja työskentelyn uudet muodot, erityisesti ryhmätyöskentely, edellyttivät erikokoisia ja -tyyppisiä opetustiloja. Kouluihin rakennettiin avotilahalleja, maisemaluokkia ja auditorioita. Monikäyttöisyyden
lisäämiseksi koulun yhteyteen saatettiin sijoittaa vapaa-ajanviettotiloja, joita käytettiin iltaisin ja kouluaikojen ulkopuolella. Vanhoja kouluja laajennettiin ja muokattiin vastaamaan uusia tarpeita.
Rakennukset palvelemaan uutta koulumuotoa1960-luvulla käytiin useissa maissa vilkasta keskustelua perinteisen koulumuodon uudistamisesta. Ulkoa oppimiseen perustuva yksilösuoritus haluttiin muuttaa aktiiviseksi ryhmätyöskentelyksi. Syntyi kouluja, joissa kokeiltiin uusia opetustapoja ja työmuotoja,
kuten suurryhmä-, pienryhmä- ja yksilöllinen opiskelu. Nämä edellyttivät opetustilojen jakamista ja kalustamista uudella tavalla. Ne muuttivat myös valaistuksen ja ilmanvaihdon suunnittelua.
Yhdysvalloissa rakennettiin uusia tiloiltaan äärimmäisen joustavia kouluja. Niiden käyttöönoton yhteydessä ilmeni, etteivät opettajat osanneet tai halunneet hyödyntää muunneltavia tiloja. Tätä ongelmaa välttääkseen Ruotsi toteutti Malmöhus-läänin alueella kunnallisen Samskap-koulukokeilun, jossa arkkitehdit yhteistyössä kasvatustieteilijöiden kanssa suunnittelivat uusia opetusmenetelmiä vastaavia koulurakennuksia.(1) Samskap-kokeilua esiteltiin Suomen rakennustaiteen museon ”Koulu rakentuu” -näyttelyssä keväällä 1972.(2) Kun Suomessa 1970-luvun alussa alettiin siirtyä uuteen peruskoulujärjestelmään, otettiin mallia Ruotsista, jossa oli siirrytty peruskouluun 1960-luvun lopussa. Vuonna 1971 perustettiin tutkimusryhmä, joka Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitran tuella selvitti koulusuunnittelun kehittämistä. Myös meillä haluttiin suunnitella 1970-luvun uudet koulut palvelemaan uusia opetusmenetelmiä ja hyödyntää koulujen suunnittelussa sekä kasvatustieteilijöiden että arkkitehtien näkemykset.(3) Koulurakennuksille asetetut tärkeimmät vaatimukset olivat: 1. Koulurakennuksessa tuli voida toteuttaa erilaisia opetusmenetelmiä. 2. Opetustiloja tuli voida käyttää joustavasti. 3. Tilojen tuli olla kohtuullisin kustannuksin muunnettavissa uusia toimintamuotoja varten. 4. Erilaisten opetusvälineiden käyttö oli otettava huomioon tilojen suunnittelussa. 5. Opetustyön valmistelulle on järjestettävä tarkoituksenmukaiset tilat.(4) Kohdat 2 ja 3 edellyttivät monistettavia, avoimia rakenteita. Suomessa, kuten myös esimerkiksi Ruotsissa ja Englannissa, tämä johti teollisesti valmistettujen rakennusosien ja moduulimitoitusten käyttöön. Kouluista tehtiin matalia ja syvärunkoisia. Kantavana rakenteena oli yleensä pilari-palkkijärjestelmä, joka mahdollisti kevyiden väliseinien siirtelyn. Suomeen 1970-luvulla rakennettua 25 peruskoulua on käytetty tämän artikkelin vertailumateriaalina. Koulut on lueteltu artikkelin lopussa. Peruskoulua koskevat asetukset ja päätöksetLaki koulujärjestelmän perusteista tuli voimaan 1.8.1970. Sen myötä peruskouluun siirtyminen aloitettiin Lapin läänistä 1971 ja päätettiin pääkaupunkiseudulle 1977. Peruskoulussa yhdistettiin kansakoulu, kansalaiskoulu ja keskikoulu yhdeksi oppivelvollisuuskouluksi.
Oppikoulut sulautettiin uuteen järjestelmään, niistä jäivät jäljelle lukiot.(5) Uuden järjestelmän tarkoituksena
oli taata kaikille lähtökohdista riippumatta tasa-arvoiset mahdollisuudet koulunkäyntiin ja samankaltainen perusoppimäärä, joka päättyi yhdeksännelle luokalle. Oppivelvollisuus säädettiin koskemaan kaikkia 7–16-vuotiaita. Peruskoulu jakautui kuusivuotiseen
ala-asteeseen ja kolmevuotiseen yläasteeseen. Toisen asteen koulutus oli edelleen jakautunut lukioon ja ammattikouluun. Lukioiden linjajako eli jako kieli-, matematiikka- ja reaalilinjoihin, poistettiin 1975 ja siirryttiin kurssimuotoisen opiskeluun.(6) Koulun
työviikko muuttui kuusipäiväisestä viisipäiväiseksi 1971.
Uusien opetusmenetelmien vaikutus koulusuunnitteluunPerinteinen koulutyyppi pitkine käytävineen ja samankokoisine luokkahuoneineen sekä omassa siivessä sijaitsevine juhla- ja voimistelusaleineen ei sellaisenaan soveltunut uuteen opetusjärjestelmään.(11)
Vanhoja koulurakennuksia sekä muokattiin että laajennettiin. Peruskouluun siirtyminen merkitsi jopa 20 % lisäystä tilantarpeeseen.(12)
Vasemmalla Sylvään koulu, Vammala 1973, Osmo Lappo. 1970-luvun kouluihin suunniteltiin auditoriot, joita myös koulun ulkopuoliset tahot voivat käyttää. Kuva: Simo Rista. MFA (Arkkitehtuurimuseo). Oikealla kaavio vanhan koulurakennuksen käytävien ja luokkien vaiheittaisesta muuttamisesta avotiloiksi. Kuvitusta SITRA:n tutkimusryhmän loppuraportissa 1974.
Toinen uutuus oli maisemaluokka, joka voitiin jakaa liikuteltavilla väliseinillä pienempiin osiin. Sen rinnakkaisilmiönä voidaan pitää konttorirakennuksissa samaan aikaan yleistyneitä ”maisemakonttoreita”.(17) Nämä tilat vaativat uudenlaisia akustisia ratkaisuja. Liiallista meteliä pyrittiin ehkäisemään kokolattiamatoilla ja välikattojen akustisilla levyillä.
Pienryhmäopetus, johon kuului myös yksilöllinen opiskelu, järjestettiin erilaisilla kevyillä seinäkkeillä jaetussa tiloissa. Työskentely tapahtui joko luokkahuoneissa, käytävällä tai kirjastossa, jotka oli jaettu "pilttuisiin". Ne olivat matalilla seinäkkeillä jaettuja työpisteryppäitä. Avotilaopetus tapahtui hallissa, joka oli rajattu kevein, siirrettävin väliseinin ja kalustein tai osaksi rajatuissa luokkahuoneissa, jotka voitiin yhdistää muihin tiloihin. Auditoriossa oli kiinteät kalusteet. Se oli muista tiloista erotettu tila, jossa kaikilla oli esteetön näkyvyys ja kuuluvuus. Havainnekuvia kevyiden väliseinien sijoittelusta avotilaan. Kuvitusta SITRA:n tutkimusryhmän loppuraportissa 1974.
Solukoulut, avotilakoulut, koulukeskukset ja monitoimikoulutAineluokat eli kiertojärjestelmä oli 1970-luvulla edelleen käytössä yläasteen kouluissa ja lukioissa. Järjestelmässä kullakin oppiaineella oli sille osoitettu opetustila, johon oppilaat siirtyivät välituntien aikana. Aineluokkien ryhmittelyyn oli useita
eri mahdollisuuksia. 1950-luvulla tuli käyttöön solukoulun muoto, jossa erikoisluokat olivat omissa soluissaan.
Solukouluja suunniteltiin edelleen 1970-luvulla. Rekolan yhteiskoulu Vantaalla valmistui 1975 ja sen arkkitehti oli Arno Savela. Koulu oli 6-luokkainen yläaste 600 oppilaalle. Koska koulu oli nk. suurkoulu, teetettiin sisäisen liikenteen selvitys Valtion teknillisellä tutkimuskeskuksella VTT:llä. Selvityksen perusteella Savela päätyi soluratkaisuun. Yksikerroksinen rakennus jakautui kolmeen soluun. Kullakin yläasteen luokalla oli oma kotialueensa eli luokkatila, ryhmätila ja säilytystilat. Kotialueet sijaitsivat kaikille yhteisen kirjaston ympärillä.(22) Myös kolmikerroksinen 1978–1980 rakennettu Turun normaalikoulu oli solukoulu (arkkitehti Björn Krogius). Kaikilla kouluasteilla, ala-asteella, yläasteella ja lukiolla, oli siinä kullakin omat erilliset siipensä. Näiden väliin oli sijoitettu yhteistilat, auditorio, hallinto, ruokailu ja liikunta.(23)
Avotilakoulun ratkaisu omaksuttiin Yhdysvalloista. Siinä suuren opiskeluhallin ympärille ryhmiteltiin erikokoiset tilat pienryhmiä ja yksilöllistä opiskelua varten. Arkkitehti Osmo Lappo pohti asiaa 1971: ”Avotilakoulu ei suinkaan ole yhtä jäsentymätöntä avointa tilaa, vaan sen muodostavat sekä avoimet että suljetut tilat. Avotilakoulussa keskeisen tilan muodostaa opiskeluhalli, jonka ympärille ryhmittyvät erikokoiset suljetut tilat. Suurryhmän opetusta varten tehdään yleensä erillinen auditorio.”(24) Avotilakouluissa liikkuvuus oli vapaampaa, mikä nosti melutasoa. Avotilaratkaisu johti usein suuriin runkosyvyyksiin. Rakennuksen keskelle jäävät tilat jouduttiin valaisemaan kattoikkunoilla.(25) Koska näköyhteyttä ulos ei ollut, tiloja oli vaikeampi hahmottaa. Varhainen esimerkki avotilakoulusta on Jyväskylän Kangasvuoren ala-asteen koulu 1970 (arkkitehti Erkki Kantonen). Kangasvuoressa voitiin yhdistää koulun neljä luokkahuonetta yhdeksi avoimeksi tilaksi.(26)
Kouluille varatut tontit haluttiin rakentaa tiiviisti ja tehokkaasti. Samalle alueelle voitiin sijoittaa muun muassa uimahalli, urheiluhalli, kirjasto, ruokailu- ja vapaa-ajanviettotiloja, joiden katsottiin edistävän kouluopetukseen, aikuiskasvatukseen ja sivistyksellisiin vapaa-ajan harrastuksiin liittyviä toimintoja.(27) Vuonna 1971 voimaan tulleeseen normaalihintapäätökseen kirjattiin uudistus, jonka mukaan samalle koulutontille voitiin sijoittaa erilaisia koulutoimintaan läheisesti liittyviä rakennuksia, riippumatta siitä, minkä hallinnonhaaran alaisia ne ovat.(28) Koulujen suunnittelu alkoi muistuttaa yhdyskuntasuunnittelua. Useita kouluja 1970-luvulla piirtänyt arkkitehti Erik Kråkström käsitteli ilmiötä Arkkitehti-lehdessä 1971 otsikolla "Koulurakennukset ja yhteiskunta". Artikkelin yhteydessä oli esimerkkejä ruotsalaisista yhdyskunnista, joissa koulu on osa palvelukeskusta tai koulu- ja kulttuurikeskus -yhdistelmää.(29) Kankaanpäähän rakennettiin 1977 koulukeskus, jossa oli useita kouluyksiköitä sekä kulttuuri- ja liikuntakeskus. Se oli maan suurin yhtenäinen peruskoulurakennus. Keskus oli pikemminkin kampus kuin rakennus. Siellä kävi koulua yhteensä 1100 oppilasta. Koulu oli nk. kotialue-periaatteelle perustuva solukoulu, missä eri vuosiluokilla oli omat sisäänkäyntinsä ruuhkan välttämiseksi. Ruoka valmistettiin keskitetysti ja jaettiin kärryillä jakelupisteisiin. Tämän mahdollisti yksikerroksinen rakennus. Vastaavanlainen koulu- ja kulttuurikeskus oli suunnitteilla Mäntsälän yhteiskoulun yhteyteen jo 1972.(30)
Monitoimikouluja eli koulun monikäyttöisyyttä suositeltiin 1970-luvulla, jotta koulurakentamisesta saataisiin mahdollisimman suuri hyöty. Monitoimikoulun osat liitettiin usein toisiinsa aulamaisten tilojen välityksellä. Kouluja runsaasti suunnitellut Osmo Lappo kirjoitti Arkkitehti-lehteen 1973 otsikolla ”Lukujärjestyksen ulkopuolella”. Hänen mukaansa koulun monikäyttöisyyden tiellä oli arkisia ja inhimillisiä esteitä. Yksi oli se, että mikäli koulurakennuksessa ei noudatettu annettuja tilasuosituksia (normaalihintapäätöksissä annettuja neliömääriä), joutui kunta maksamaan itse ylittyvän neliömäärän. Myös eriytynyt kunnallishallinto hankaloitti monitoimikoulujen tilaohjelmien laadintaa.(31) Tästä huolimatta useiden koulujen auditorio- ja liikuntatilat suunniteltiin niin, että ulkopuoliset voivat niitä käyttää koulutyön häiriintymättä.(32) Esimerkiksi Helsingin Suomalaisen Yhteiskoulun liikunta- ja uimahalli sijoitettiin erilliseen rakennukseen. Ulkopuolisten käyttöön suunnitelluissa tiloissa tuli olla hyvä äänieristys. 1970-luvulla alettiin käyttää akustiikkaan erikoistuneita suunnittelijoita, kuten Alpo Halmetta.(33) Kirjaston sijoittaminen koulun keskelle oli tässä suhteessa ongelma, koska se hankaloitti koulun ulkopuolisten kirjaston käyttöä. Joissakin kouluissa kirjasto oli yhdistetty paikalliskirjastoon. PohjaratkaisujaPohjaratkaisuja ohjailivat aine-, suurryhmä- ja pienryhmäopetuksen tilat ja niiden yhdistelmät. Koulun eri yksiköt sidottiin toisiinsa yhteistiloilla, kuten kirjastolla, ruokailusalilla, opiskeluvälinetiloilla, hallintotiloilla ja erikoisluokilla.(34) Auditorio
saattoi sijaita erillään, liikuntatilat olivat erillisessä siivessä tai rakennuksessa. Mikäli koulu oli syvärunkoinen, sen keskelle voitiin avata sisäpihoja päivänvalon saamiseksi, kuten entisessä Suvelan, nykyisessä Kirstin koulussa Espoossa. Vammalan
Sylvään koulussa sisäpiha sijoitettiin toiseen kerrokseen. Ajatus oli, että se voitaisiin myöhemmin kattaa, jolloin siitä olisi tullut opiskeluhalli.
3. Keravan yhteiskoulussa on suorakaiteenmuotoinen keskustila, jossa on koulun toimintakeskus eli kirjasto-mediateekki. Normaaliluokat on sijoitettu syvärunkoisen rakennuksen keskelle keskustilan molemmin puolin. Aineluokat on sijoitettu ensimmäisen kerroksen seinustoille. Erikoisluokat ja opettajien huone ovat toisessa kerroksessa. Koulurakennus on osittain kaksikerroksinen: toinen kerros on ensimmäistä kerrosta kapeampi suorakaide. Auditorio on erillisessä siivessä, liikuntatilat ja terveydenhuolto ovat erillisessä rakennuksessa. Koulujen uudet sisustuksetKirkkaita huomiovärejä käytettiin koulujen yksityiskohdissa sekä ulkona että sisällä. Ne lisäsivät viihtyisyyttä ja helpottivat suunnistusta. Suosituimmat värit olivat sininen, keltainen ja punainen. Ei ole sattuma, että kouluja käsittelevän Arkkitehti-lehden
7/1971 kansi on kirkkaankeltainen.(35)
Värien merkityksestä ihmisen psyykelle ilmestyi 1970-luvun alussa useita tutkimuksia. Niissä selvitettiin myös värien vaikutusta rakennetussa ympäristössä.(36) Arkkitehti-lehdessä todettiin, että uusimman tutkimuksen mukaan ikkunanäkymien puuttuessa korkeatasoinen ja värikäs sisutus parantaa viihtyisyyttä. Koulujen suunnittelijoita väriteoriat kiinnostivat.(37) Esimerkiksi arkkitehti Arno Savelan suunnitteleman Vantaan Martinlaakson koulun sisätiloja hallitsi punavihreä väritys, jota täydensivät kirkkaan keltainen ja sininen. Ruokasalissa oli kirkkaan punainen katto, samoin portaikkojen kaiteet olivat kirkkaan punaiset. Sisäovet oli maalattu koodivärein.(38) Viihtyisyyttä lisättiin myös parantamalla ilmanvaihtoa ja valaistusta. Ikkunoita pienennettiin energian säästön sekä opetuksessa käytettyjen, pimeää tilaa vaatineiden diaprojektorien ja piirtoheittimien vuoksi. Päivänvalon riittävyys ratkaistiin usein lasiseinien avulla. Osa luokkahuoneista tai kirjasto avattiin lasiseinin käytäviin. Näin saatiin aikaan avoimien ja suljettujen tilojen vaihtelua.(39) Palje-, liuku- ja taiteovia käytettiin lähes kaikissa kouluissa tilanjakajina. Vasemmalla Koulukeskus, Kankaanpää 1977, Arno Savela. Kirjasto, jota voivat käyttää myös muut kuin koulun oppilaat. Kuva: Jukka Riihelä. MFA. Oikealla Sylvään koulu, Vammala 1973, Osmo Lappo. Tiloja voitiin sulkea ja avata paljeovilla. Kuva: Simo Rista. MFA.
Vasemmalla: Rekolan yhteiskoulu, Vantaa 1974–1975, Arno Savela. Avotiloja voitiin jakaa ”pilttuiksi”. Kuva: Heikki Lahdenmäki. MFA. Oikealla: Koulujen pulpeteissa ja tuoleissa käytettiin kirkkaita värejä. Iskun mainos Arkkitehti-lehdessä 7/1971.
Koulujen sijoitusKaikkiin koulupiireihin ei voitu rakentaa uutta koulua, joka olisi täyttänyt peruskoulun asettamat uudet vaatimukset. Vanhojen koulujen tiloja muokattiin ja niihin rakennettiin laajennuksia. Joskus saatettiin esimerkiksi kansakoulun yhteyteen rakentaa
yläasteelle tai lukiolle uudisrakennus. Näissä tapauksissa koulun sijoituksen määräsi luonnollisesti vanhan koulun sijaintipaikka. Esimerkiksi Espoon ruotsinkielisen Mattlidenin vanha kansakoulu säilytettiin ja sen viereen rakennettiin uusi keskikoulu.
Myöhemmin tontille rakennettiin vielä lukio.(43)
Moduulimitoituksista tulee normiElementtitekniikan kehittyessä alettiin jo 1960-luvulla rakennusten suunnittelussa käyttää moduulimitoituksia. Moduulijärjestelmässä rakenteiden ja rakennusosien mitoituksessa käytetään jonkin tietyn mitan kokonaiskerrannaisia. 1970-luvulla rakennusalan
mittastandardisointi yleistyi, ja aikakauden arkkitehtuuria onkin kutsuttu järjestelmäarkkitehtuuriksi tai strukturalismiksi.
Monenkirjavia julkisivujaTyypillinen 1970-luvun koulu oli 1- tai 2-kerroksinen, syvärunkoinen ja suorakulmainen rakennus, jonka julkisivumateriaalit vaihtelivat aina kalkkihiekkatiilestä puhtaaksimuurattuun punatiileen ja lautamuottipintaisesta maalaamattomasta betonista värillisiin
puupintoihin. Vuoden 1971 normaalihintapäätöksessä määrättiin, että opetustilan ikkuna-ala sai olla enintään 15 % lattian pinta-alasta.(49) Ikkunoiden
pieneneminen teki koulujen julkisivuista aiempaa umpinaisempia.(50)
Tiilijulkisivuissa suosittiin vaaleita sävyjä kuten kalkkihiekkatiiltä ja keltatiiltä, myös punatiiltä käytettiin. Esimerkiksi Kotkan ruotsalaisen yhteiskoulun ulkoseinissä on punatiilinen puolen kiven muuraus. Myös Mainingin koulu on punatiiliverhoiltu. Siellä julkisivumateriaalia on elävöitetty vaihtelevalla pintastruktuurilla kääntämällä ylin tiilivarvi pystysuuntaiseksi ennen siroa räystäspeltiä. Puupinnat maalattiin usein kuultovärein. Sama ilmiö esiintyi myös 1970-luvun asuinrakennuksissa.(53)
Betonipintaisia seiniä elävöitettiin erivärisillä yksityiskohdilla kuten maalamalla puiset ikkunapuitteet ja pellitykset esimerkiksi vihreällä tai punaisella. Näin tehtiin muun muassa Martinlaakson ja Oulun Tuiran kouluissa. Tuiran koulun julkisivut ovat sileävalettua betonia ja pysty- eli votsilimitettyä harjattua keltatiililtä. Puupinnat on kuultomaalattu punaiseksi, sama väri toistuu pellityksissä. 1970-luvun koulujen julkisivuissa on myös poikkeuksellisia materiaalivalintoja, kuten Martinlaakson koulun kirkkaan punaisten sisäänkäyntikatosten puolipyörökaariset lasikuituelementit teräskehikon päällä. Turun normaalikoulun punatiilisiä julkisivuja koristavat keraamiset laatat, jotka enteilevät 1980-luvun postmodernistista arkkitehtuuria. Kantavat rakenteetVäestörekisterikeskuksen ylläpitämän väestötietojärjestelmän rakennus- ja huoneistotietojen perusteella tehtyjen taulukkojen mukaan koulurakennusten yleisin runkomateriaali vuosina 1970–1979 oli betoni. Joitakin teräsrunkoisia koulujakin rakennettiin.
Puuta käytettiin edelleen pienemmissä kouluissa. Suuremmissa kouluissa vallitsevana runkomateriaalina oli betoni. Muutos 1960-lukuun nähden ei ollut radikaali. 1970-luvulla oli enemmän paikalla tehtyjä betonirunkoja kuin elementtirunkoja.
LopuksiKoulu-uudistus ja uudet opetusmuodot vaikuttivat koulusuunnitteluun monin tavoin. Ryhmätyöskentely eri muodoissaan, yksilöllinen opiskelu ja audiovisuaalinen opetus tarvitsivat uudentyyppisiä tiloja, opetustiloja jaettiin ja kalustettiin uudella tavalla.
Erilaisia opetusmuotoja, kuten aine-, erikoisopetusta ja suurryhmä- ja pienryhmäopetusta, voitiin sijoittaa kouluihin sellaisenaan tai yhdistelminä. Nämä opetustilat ja niiden yhdistelmät ohjailivat koulujen suunnittelua.
Koulut, joita on käytetty artikkelin vertailumateriaalina
Viitteet (1) Mikkonen (toim.) 1974, 6–21. (2) MFA (Arkkitehtuurimuseo), kuva-arkisto. (3) Lappo 1974, "Koulurakennusten yleissuunnittelusta", 51–52. (4) Ibid, 52–53. (5) Kettunen & Simola (toim.) 2012, 158–161. (6) Kettunen & Simola (toim.) 2012, 158–161. (7) Ibid. (8) Valtioneuvoston päätös 1974. Suomen AsK 233/74, 88. (9) Valtioneuvoston päätös 1971, No: 217. Lappo 1973, 38–39. (10) Valtioneuvoston päätös 1974. Suomen AsK 233/74, 88. (11) Makkonen (toim.) 2004, 74. (12) Savela 1974, 41. (13) Savela 1971, 3 –35. (14) Lappo 1974. ”Koulurakennusten yleissuunnittelusta”, 77. (15) Vuori & Yli-Lonttinen 1974, 106. (16) Savela 1971, 36. (17) Castrén 1970, 59–70. (18) Nöjd 1971, 31–33. (19) Koulu rakentuu -näyttelyn luettelo 1972, 2 kuvateksti. (20) Vuori & Yli-Lonttinen 1974, 25. (21) Ibid, 113. (22) Lappo 1974. "Koulurakennusten yleissuunnittelusta", 66. (23) Suomi rakentaa 6 -luettelo, 94–95. MFA, kuvakokoelma. (24) Repo & Koskelo 2010, 1. Lappo 1971, 27 (25) Lappo, 1971, 30. (26) Lappo 1971, 29. (27) Aho 1971, 21. (28) Valtioneuvoston päätös 1971, No: 217, 487. (29) Kråkström 1971, 23–24. (30) Rakennuksen suunnitteli Arno Savela. Savela 1978, 16–19. Lappo 1974. "Koulurakennusten monikäyttöisyydestä", 122. (31) Lappo 1973, 38–39. Esimerkiksi kunnan eri hallinnonhaarat kuten nuorisolautakunta, terveyslautakunta, urheilulautakunta jne. päättävät erikseen tarvitsevatko ne tiloja kouluista. (32) Savela 1971, 35. (33) Suomi rakentaa 5 -luettelo, 90, 92. Lappo 1973, 38–39. (34) Lappo 1974, 55–68. (35) Arkkitehti-lehti 7/1971. (36) Sivik 1972, 32–35. Mänty 1972, 58. E.E. ja J.V. 1973,10. (37) Esimerkiksi Keravan koulu. Arkkitehti 4/1974, 45 (38) Nieminen & Schalin 2007, 14–15. (39) Repo & Koskelo 2010, 9. (40) Holopainen, Niskanen & Murros 1974, 40–41. (41) Vuori & Yli-Lonttinen 1974, 40–44. Arkkitehti 7/1971, 48–49. (42) Repo & Koskelo 2010, 9. (43) Heikinheimo et. al. 2016, 4,10. (44) Peruskouluasetus 1970. Suomen asetuskokoelma No: 443, 885. (45) Jeskanen et.al. 2010, 4. (46) Lappo 1974, "Koulurakennusten monikäyttöisyydestä", 122–123. (47) Valtioneuvoston 1974. Suomen asetuskokoelma 233/74, 85. (48) Toikkanen, 5. Nieminen &Schalin 1977, 8. (49) Valtioneuvoston päätös 1971, No: 217, 491. (50) Nikunen 1971, 43. (51) Suomi rakentaa 5 -luettelo, 88–89. MFA, kuvakokoelma. (52) Nikunen 1971, 43. (53) Esimerkiksi Kannelmäkeen 1973–1975 rakennetuissa pientaloissa on vaakalaudoituksella vuoratut puiset julkisivuelementit, jotka on maalattu kirkkain kuultovärein. (54) Arkkitehti 7/1971, 44–45. |
Katso myös
Kouluarkkitehtuuri 1950-luvullaKouluarkkitehtuuri 1960-luvulla Esimerkkikoulu: Martinlaakso Tämä artikkeli pdf-tiedostona |