Kyläkouluista lähiökouluihin 1945–1960 Sirkkaliisa Jetsonen, yliarkkitehti, MuseovirastoSuuret ikäluokat tulevat kouluikään – koulurakentamisen taustoja
Toteamus vuodelta 1953 tiivistää koulurakentamisen haasteet. Uudistiloja raivattiin maaseudun syrjäisiin kolkkiin 1940-luvun lopun asuttamisessa, ja lukuisia pieniä kansakouluja rakennettiin haja-asutusalueille. Kouluverkosta tehtiin tiheä, jottei koulumatka ylittäisi viittä kilometriä.(2) Kunnan järjestämät koulukuljetukset ja oppilasasuntoloiden rakentaminen vähensivät vain hieman koulujen tarvetta. Omaa kyläkoulua arvostettiin. Suuret ikäluokat eli 1940-luvun loppuvuosina syntyneet lapset tulivat oppivelvollisuusikään 1950-luvun alusta alkaen. Vuonna 1951 kansakoulupiireissä oli noin 4 000 omaa koulutaloa, ja määrä kasvoi.(3) Laajimmillaan kansakouluverkosto oli 1960-luvulle tultaessa.(4) Koulutilojen tarve pysyi korkeana koko 1950-luvun. Monissa kaupunkikouluissa oppilaat kävivät koulua aamu- ja iltavuorossa. Kaupungeissa ja taajamissa koulurakentamista vauhdittivat uudet asuinalueet ja alkava lähiörakentaminen. Oppikouluissa ikäluokkaruuhka näkyi 1950-luvun puolivälin jälkeen. Yhteiskunta ”monipuolistui”, maataloustyön lisäksi tarjolla oli toimistotyötä. Tarvittiin kaupallista osaamista ja insinöörejä teollisuuden palvelukseen. Yleissivistävän koulutuksen arvostus kasvoi, ja oppikoulu vastasi näihin tarpeisiin. Koulumuodosta tuli suosittu, yksityisten oppikoulujen määrä kaksikertaistui 1940–1960.(5) Kun 1960-luvulta alkaen maalta muutettiin kaupunkeihin, monet maaseudun kansakoulut jäivät ilman oppilaita ja ne lakkautettiin. Kehitys on jatkunut samana. Esimerkiksi Sodankylässä rakennettiin 23 uutta koulua 1947–1957. Enimmillään kunnassa oli 33 koulua, joista vuonna 2012 jäljellä oli enää seitsemän.(6) Kyläkouluja on otettu muuhun käyttöön, osa on purettu. Vuonna 2007 koulukäytössä oli yhä noin 1 500 peruskoulua ja lukiota, jotka oli rakennettu ajanjaksona 1945–1959.(7) Kansakoulut ja oppikoulut – erilaiset opintopolut
Vuonna 1948 oppivelvollisuusaikaa pidennettiin seitsemään vuoteen niissä kansakouluissa, joissa ei ollut päiväjatkokoulua.(9) Jatkoluokat vakiintuivat kansalaiskouluksi 1950-luvun lopun kansakoululain uudistuksessa. Koulujen rakentamiseen kehitys vaikutti 1960-luvun puolella. Kunnallisia kokeilukeskikouluja perustettiin heti sotien jälkeen,(10) mutta niiden määrä jäi vähäiseksi 1950-luvulla.(11) Köyhässä ja syrjäisessä kunnassa voitiin kunnallinen keskikoulu perustaa myös osaksi kansakoulua vuosien 1957 ja 1958 kansakoulusäännösten ansiosta.(12) Oppikouluja perustettiin ahkerasti myös kaupunkien ulkopuolelle. Oppikouluista pääosa oli yksityisten kannatusyhdistysten alullepanemia. Ne kamppailivat usein taloudellisissa vaikeuksissa, joten monet oppikoulurakennukset toteutettiin vaiheittain muutaman vuoden aikana. Yksityisten tahojen lisäksi valtio rakensi oppikouluja. 1950-luvulla uudisrakennuksen saivat mm. Kotkan yhteislyseo, Riihimäen tyttölyseo, Varkauden yhteislyseo, Joensuun tyttölyseo ja Seinäjoen lyseo. Koulujen rakennuttajatahoja olivat siis sekä kunnat, yksityiset yhdistykset ja valtio. Yhtenäiskoulussa koko ikäluokka on kaikille annettavan yhtenäisen opetuksen piirissä. Sen kehittäminen aloitettiin ennen toista maailmansotaa ja jatkui aktiivisena 1940-luvulla. Keskustelu ja tavoitteet olivat myös poliittisia. Koulujärjestelmää ei vielä uudistettu perinpohjaisesti, vaikka esimerkiksi koulunkäyntiajan pituutta kansakoulussa lisättiin.(13) Peruskoulujärjestelmään siirryttiin 1970-luvulta alkaen, jolloin oppikoulusta tuli usein yläaste tai lukio. Siirtymävaiheessa 1970-luvun kuluessa kannatusyhdistysten koulukiinteistöt tulivat kunnan omistukseen. Luokkahuone kaiken perustana – koulurakennuksen toiminnallisuus ja tilat
Vasemmalla Kuusamon kirkonkylän kansakoulun luokkakuva 1952. Kuva: Pauli Jänis / Museoviraston Kuvakokoelmat. Oikealla Kangasalan keskikoulussa luokkahuonesiipi, voimistelusali ja opettajien asuntosiipi rajaavat piha-aluetta. Kuva: Pekka Kyytinen / Museoviraston Kuvakokoelmat.
Keskikäytäväkouluja, joissa luokkahuoneet sijaitsevat peräkkäin käytävän molemmilla puolilla, rakennettiin erityisesti ajanjakson alkupuolella. Kapeampirunkoinen sivukäytäväkoulu, jossa luokat ovat käytävän toisella sivulla, oli tavoitellumpi, koska siinä luokkahuoneet voitiin suunnata paremmin valon ja ilmansuuntien mukaan. Isoissa kouluissa saattoi olla molempia käytäväratkaisuja. Esimerkiksi Sodankylän keskuskoulussa (1948–1951)(16), johon sijoittuivat myös kunnankirjaston huoneisto ja kunnallinen keskikoulu, on sekä sivu- että keskikäytävällinen siipi. Eri toimintojen yhdistäminen vaikutti koulun sisäiseen liikenteeseen: jotta toisistaan erilliset kulkureitit olivat mahdollisia, tarvittiin useita portaikkoja.(17)
Aineluokat eli kunkin aineen opetukseen varatut omat luokkahuoneet tulivat käyttöön 1940-luvun lopulta alkaen. Järjestelmä soveltui oppikouluun eri oppiaineiden, kuten kemian, fysiikan ja kuvaamataidon, ja niiden edellyttämien opetusvälineiden takia. Aineluokat tehostivat tilankäyttöä. Ensimmäisiä esimerkkejä aineluokkiin perustuvista kouluista olivat Keravan yhteiskoulu (1949)(18) ja Munkkiniemen yhteiskoulu (1952).(19) Maksuton kouluateria tuli järjestää kansakoululaisille vuoteen 1948 mennessä.(20) Koska erillinen ruokailusali tuli valtionavustuksen piiriin vasta 1960-luvun lopulla, maalaiskuntien kansakouluissa ruokailtiin luokkahuoneissa tai voimistelusaleissa, jopa eteishalleissa. Ruokailutilan ja juhla-voimistelusalin yhdistelmä saattoi olla suunniteltu toimimaan paikkakunnan juhlahuoneistona. Kirjasto oli olennainen osa kansakoulua, yleensä yhden huoneen kokoisena.(21) Se palveli koululaisten lisäksi lähiympäristön asukkaita. Vasemmalla: Vaasan Raviradan koulun (Osmo Sipari, nyk. Hietalahden koulu) ruokasali on valoisa kahteen suuntaan avautuvien ikkunoiden ansiosta. Yläpohjan palkit ovat näkyvissä ja jäsentävät pitkänomaista tilaa. Kuva: Olavi Airaksinen / Arkkitehtuurimuseo. Oikealla: Utajärven keskuskoulun (Aarne Ervi, 1950) voimistelusalin taitteinen katto ja vaneriverhotut seinät antavat tilalle juhlavan luonteen. Kuva: Roos / Arkkitehtuurimuseo.
Korkeista mataliin kouluihin
Pedagogiset uudistukset eivät juuri näkyneet koulusuunnittelussa. Opettaja oli pöytänsä ääressä katederilla liitutaulu takanaan. Oppilaat istuivat pulpettirivistöissään kasvot kohti opettajaa ja liitutaulua. Pulpetit muuttuivat kahdenistuttavista paripulpeteista yhden oppilaan pöydiksi ja irtotuoleiksi. Mahdollisimman neliömäistä luokkahuonetta pidettiin hyvänä. Harvinaisiksi poikkeuksiksi jäivät monikulmaiset tai muutoin jäsennellyt luokkahuonemuodot. Tapiolan yhteiskoulussa Espoossa (1957–1960)(28) olivat erikoisluokat kuusikulmaisia, ja kotkalaisen Otsolan koulun (1951–1953)(29) luokkahuoneissa on erkkerit. Vasemmalla: Tapiolan kansakoulun luokkahuoneessa on yläikkunarivi käytäväseinällä. Loisteputkivalaisimet on upotettu kattopinnan tasoon. Kuva: Pietinen / Arkkitehtuurimuseo. Oikealla: Tapiolan yhteiskoulun erikoisluokat olivat kuusikulmaisia. Luentosalin tapaan porrastettu lattia oli näkyvyyden kannalta oivallinen. Kuva: Kivi / Arkkitehtuurimuseo.Valaistuksen merkitystä koulutyöskentelyssä pidettiin kouluhygienian tärkeänä osana.(30) Sekä päivänvalon että keinovalon ominaisuuksista kirjoitettiin muun muassa Opettaja-lehden artikkeleissa. Loistevalaisimet alkoivat 1950-luvun alussa saada jalansijaa kouluissa, vaikka esimerkiksi loistelampun valosävystä ja heijastuksista oltiin huolestuneita.(31) Vasemmalla: Rovaniemen yhteislyseon keskihallia käytettiin aamunavauksiin ja muihin koulun yhteisiin tilaisuuksiin. Kuva: Eino Mäkinen / Arkkitehtuurimuseo. Oikealla: Pakilan kansakoulun luokka-aulaa kierreportaineen. Kuva: Heikki Havas / Arkkitehtuurimuseo.
Tiilikouluista elementtikokeiluihin – rakennustavoista ja materiaaleista
Koulujen pintoihin ja rakennusosiin kohdistuu kova kulutus. Materiaalivalinnoissa korostui kestävyys, materiaalit olivat harkittuja ja luonteikkaita. Portaikoissa, auloissa ja käytävillä yleisin lattiamateriaali oli mosaiikkibetoni, jota saatettiin kuvioida. Luokkahuoneissa käytettiin linoleum-mattoja. Muovipohjaiset lattialaatat tulivat käyttöön 1950-luvun lopulla. Tilojen akustiikkaan kiinnitettiin huomiota, ja rei’itetyt kipsilevyt sekä muut äänenvaimennuslevyt yleistyivät. Aulatiloja, portaikkoja ja osin käytäviäkin korostettiin materiaalivalinnoilla tai erityisin yksityiskohdin: ovien pieliä päällystettiin keraamisilla laatoilla, rappauksen ja maalauksen rinnalle tehtiin puhtaaksimuurattuja tiilipintoja etenkin käytäville ja auloihin. Reikätiiltä kyljelleen muurattuna käytettiin akustisena verhouksena, ja sen ulkonäkö oli koristeellinen. Monikerroksisten koulujen portaikkojen pinnakaiteet detaljoitiin huolellisesti. Kouluille ominainen yksityiskohta on porraskaiteen puiseen käsijohteeseen tehty nappula tai muu pystyosa, joka estää liukumisen kaidetta pitkin. Vasemmalla Rekolan koulun portaikko pinnakaiteineen ja puisine käsijohteineen. Portaikon seinän maalaus kuvaa 1950-luvun Vantaata. Kuva: Sirkkaliisa Jetsonen, Museovirasto. Oikealla Kauniaisten kansakoulun (nyk. Mäntymäen koulu) monitasoinen aula yhdistää rakennuksen siipiä. Punatiili seinissä ja liuskekivi lattiassa muistuttavat ulkoarkkitehtuurista. Kuva: Sirkkaliisa Jetsonen, Museovirasto.
Koulujen talotekniset järjestelmät olivat 1950-luvulla yksinkertaisia. Luokat tuuletettiin välitunnin aikana. Oppilaat viettivät 45 minuutin oppitunnin jälkeisen 15 minuutin välitunnin ulkona. Painovoimaista ilmanvaihtoa saatettiin tehostaa koneellisella poistoilmanvaihdolla. Sitä käytettiin lähinnä voimistelusalissa, ruokailutilassa ja keittiössä. Keskuslämmitys pannuhuoneineen ja patteriverkostoineen oli vallitseva lämmitystapa. Lattialämmitystä kokeiltiin. Maaseutujen pienissä kouluissa saattoi olla vielä uunilämmitys. Keskusradio palveli kuulutuksia ja aamunavauksia. Miltä koulurakennukset näyttivät?
Kuvat vasemmalta oikealle. Ruoveden yhteiskoulu. Pääsisäänkäynti on luokkasiiven ja voimistelusalin välissä. Päätyikkunat kertovat keskikäytäväkoulusta. Kuva: Pekka Kyytinen / Museoviraston Kuvakokoelmat. Tiilimuurauksen, rappauksen ja mineriittilevyjen yhdistelmät olivat 1950-luvulle ominaisia. Porolahden kansakoulu Roihuvuoressa (Claus Tandefelt, 1959), edustalla Taisto Martiskaisen Kiikkujat-veistos. Kuva: Teuvo Kanerva / Museoviraston Kuvakokoelmat. Heinolan seminaarin harjoituskoulu (Bertel Saarnio, 1955–1956) oli valtion kouluhanke. Matalaa koulua ja tiilijulkisivuja suosittiin. Kuva: Pietinen / Arkkitehtuurimuseo
Koulu kylänsä keskellä
Koulurakennus oli lähiympäristönsä keskeinen julkinen rakennus, joka erottui kaupunkikuvassa – talo avoimen pihan taustalla. Välituntipiha suunnattiin mahdollisimman aurinkoiseen ilmansuuntaan. Kansakoulutontille sisällytettävä leikkikenttä tuli valtionavun piiriin 1950-luvun lopulla. Urheilukenttä pyrittiin sijoittamaan koulun välittömään läheisyyteen. Koulutontilla oli 1950-luvun koulurakennuksen rinnalla usein opettajien asuinrakennus, toisinaan myös vanhempi mahdollisesti puinen koulurakennus. Harvaanasuttujen seutujen keskustan kouluihin rakennettiin jonkin verran oppilasasuntoloita.
Tiukkoja normeja ja kukkaron nyörejäKansakoulujen rakentamisesta vastasivat kunnat. Maalaiskunnat ja 1950-luvun puolivälistä alkaen myös kauppalat saivat kansakoulurakentamiseen valtiolta avustusta ja lainaa. Valtio tuki kouluhankkeita valtionneuvoston määräämien ns. normaalihintapäätösten puitteissa.(40) Normaalihinnan ylittävistä kustannuksista kunta ei ollut oikeutettu saamaan valtionapua. Kouluhallitus tarkisti ja vahvisti koulurakennusten piirustukset ja työselitykset. Normaalihintapäätöksissä määriteltiin luokkahuoneiden ja muiden tilojen koot, luokkahuoneen leveyden vaihteluväli, huonekorkeus sekä voimistelusalin ja erikoisluokkahuoneiden enimmäispinta-alat. Myös ikkunakorkeudesta, ikkuna-alasta, ilmanvaihdosta ja opettajien luontaisetuihin kuuluvien asuntojen pinta-aloista oli määräyksiä. Valtioneuvosto antoi 1950-luvulla ns. normaalihintapäätöksiä muutamia. Kansakoululain uudistuksen 1957 jälkeen päätökset päivitettiin vuosittain. Rahoitus ohjasi sekä koulujen toteuttamista että niiden tiloja. Rakennusten tuli olla tarkoituksenmukaisesti (1948), taloudellisesti sekä laajuudeltaan kohtuullisiksi suunniteltuja (1954). Suunnitelmia saivat laatia riittävän asiantuntemuksen omaavat henkilöt. Myös tyyppipiirustuksia käytettiin.
Koulurakentamisen normaalihintaperusteita uudistettiin 1955. Kuutiotilavuuteen perustuneesta normaalihinnasta siirryttiin hyötyneliömetriperusteiseen. Kunnalta edellytettiin vahvistettua rakennusohjelmaa vuodesta 1954 eteenpäin. Virastokäsittely oli monipolvinen. Yli 20 miljoonan markan hankkeet kävivät kahteen kertaan lausunnolla rakennushallituksessa ennen vahvistamista kouluhallituksessa. Päätöshintoja ei korotettu 1950-luvun alkupuoliskolla, joten valtionosuus jäi jälkeen hintojennoususta.(41) Normaalihintaperusteita uudistettiin seuraavan kerran kansakoululain 1957 ja -asetuksen 1958 myötä. Rahoituksen piiriin tuli uusia huonetiloja ja enemmän väljyyttä.(42) Yhden ja kahden opettajan kouluja järjestelmä kannusti puurakentamiseen. Kannatusyhdistysten aloittamat oppikoulut eivät olleet normaalihintajärjestelmästä riippuvaisia, mutta tiukka talous rajoitti niidenkin tilaohjelmaa. Koska koulun rakentaminen oli suuri investointi, keskusteltiin ylellisyyden välttämisestä, kevytrakenteisten, yksinkertaisten ja halvempien koulujen ”puolesta”. Puurakenteisten koulujen enimmäiskokoa ja rakentamista rajoitti palolaki.(43) Rakennuskustannukset puhuttivat. Rahoitusjärjestelmä sekä mahdollisti rakentamista että sitoi suunnittelua. Normiohjaus eriytti maalaiskuntien ja kaupunkien koulurakentamista. SuunnittelijakirjoaKoulurakennuksia suunnittelivat paikalliset suunnittelijat, koulusuunnitteluun ”erikoistuneet” arkkitehdit ja Maaseudun keskusrakennustoimisto. Eniten 1950-luvulla suunnitteli Maaseudun keskusrakennustoimisto, joka perustettiin 1949 palvelemaan maalaiskuntien rakentamista.(44) Toimisto tarjosi aluksi pienehköihin kouluihin tyyppipiirustuksia, joiden suunnittelusta se järjesti 1949 yleisen arkkitehtuurikilpailun.(45) Kilpailun pohjalta kehitellyt kahdeksan tyyppiä otettiin käyttöön 1950.(46) Toimiston suunnittelemat koulurakennukset toteuttivat tehokkaasti, joskin yksioikoisesti kuntien rakennusohjelmia. Kaikkiaan 1950-luvun loppuun mennessä toimistossa suunniteltiin 385 erilaista koulurakennusta (luvussa ovat mukana kansa-, oppi- ja ammattikoulut ja niihin liittyvät opettajien asuinrakennukset sekä oppilasasuntolat). Tyyppipiirustusten mukaan rakennettiin 464 kansakoulua sekä niiden asunto- ja talousrakennuksia.(47) Kaupunginarkkitehtien tehtäviin kuului koulurakennusten suunnittelu. Esimerkkeinä 1950-luvun kouluja suunnitelleista kaupunginarkkitehdeista mainittakoon Martti Heikura Oulussa, Bertel Strömmer ja Jaakko Ilveskoski Tampereella sekä Kalevi Väyrynen Varkaudessa. Hilding Ekelundia on kutsuttu ”Karjaan kauppalanarkkitehdiksi”, sillä hän suunnitteli monia kunnan rakennuksia, kuten kouluja. Kouluihin erikoistuneisiin arkkitehteihin lukeutuivat 1950-luvulla Jorma Järvi, Aarne Ervi, Osmo Sipari sekä Kaija ja Heikki Siren. Heidän kouluissaan näkyivät ensimmäisinä uudet toiminnalliset ja arkkitehtoniset ajatukset, kuten matala koulu, erilaiset valaistusratkaisut sekä halli- ja soluperiaatteet. He myös kirjoittivat koulusuunnittelusta ja -arkkitehtuurista. Kouluista järjestettiin muutamia arkkitehtuurikilpailuja 1950-luvun taitteessa ja alussa.(48) Niiden tuloksia ovat mm. Meilahden kansakoulu Helsingissä ja Kirkonkylän-Hyrylän kansakoulu Tuusulassa. Molemmat olivat edelläkävijöitä matalan, enintään kaksikerroksisen koulutyypin käyttöönotossa.(49) Kansakoululain uudistuksen ansiosta kilpailutoiminta vilkastui 1950-luvun lopulla, jolloin kansalaiskouluihin haettiin uusia ratkaisuja. Monipuolinen vuosikymmen1950-luvun kouluarkkitehtuuri oli monipuolista. Huolimatta taloudellisista rajoituksista uudisrakennuskouluja nousi ympäri maata palvelemaan suurten ikäluokkien lapsia. Maaseudun muutaman luokkahuoneen koulut olivat yksinkertaisia. Kolmikerroksisen kivikoulun hahmo edustaa vuosikymmenen tyypillisintä koulutaloa. Uusien ajatusten kirjoa olivat erilaiset toiminnalliset ja tilalliset mallit kuten keskihallit tai solukoulut. Lapsen mittakaavaa lähellä oleva rakennus ja ympäristö tulivat tavoitteeksi, ja matalan koulutalon läpimurto tapahtui vuosikymmenen lopulla. Parhaan suomalaisen kouluarkkitehtuurin tavoitteet kiteytettiin 1950-luvun lopulla seuraavasti: pyrkimys inhimillisen, valoisan ja tarkoituksenmukaisen ympäristön luomiseen koulutyölle ottamalla huomioon myös maasto ja rakennusta ympäröivä luonto.(50)
Lähteet Arrakoski, Olli et al. 1988: Munkkiniemen yhteiskoulu 1938–1988: historiikki, matrikkeli. Munkkiniemen yhteiskoulun seniorit, Helsinki. Erkkilä, Sven 1957: Koulujen valaistuksesta. Opettajain lehti 3/1957, 32–34. Ervi, Aarne 1955: Lohjan yhteiskoulu. Arkkitehti 11/1955, 174–178. Isosaari, Jussi 1970: Suomen koululaitoksen rakenne ja kehitys. Otava, Helsinki. Järvi, Jorma 1955: Koulurakennuksista. Arkkitehti 11/1955, 165–166. Järvi, Jorma 1957: Koulurakennuksista. Opettajain lehti 3/1957, 24–26, 36. Järvi, Jorma 1961: Hyvinkään kansalaiskoulu. Arkkitehti 7-8/1961, 128–132. Järvi, Jorma 1961: Tapiolan yhteiskoulu, Espoo. Arkkitehti 7-8/1961, 119–127. Jääskinen, Arvo 1951: Millainen on hyvä kansakoulurakennus. Opettajain lehti 25/1951, 666–668. Kansakoulujen tyyppipiirustukset. Maalaiskunta 9/1950, 233–242. Kansakoulujen tyyppipiirustuskilpailu. Maalaiskunta 17/1949, 420. Kansakoulujen tyyppipiirustuskilpailu. Maalaiskunta 1/1950, 4–10. Kansakoulurakennuksia koskeva neuvottelu. Maalaiskunta 6/1952, 166–169. Koivula, Riikka 2012: Yrjö Lindegrenin suunnitteleman Kitisenrannan koulun restaurointi- ja uudelleenkäyttösuunnitelma. Diplomityö, Oulun yliopiston arkkitehtuurin osasto. Kontio, Jaakko & Räike, Kalle 1962: Vuoksenniskan yhteiskoulu. Arkkitehti 3/1962, 30–37. Mannila, Maarit 2011: Meilahden ala-aste. Rakennushistorian tutkimus. 2011. Niskala, Martti 1960: MKR:n toiminnasta vuonna 1959. Maalaiskunta 9/1960, 441–447. Nortomaa, V. Uusi valtioneuvoston päätös ja kansakoulujen rakentaminen. Maalaiskunta 7/1959, 326–329. Opin sauna ennen ja nyt – aatteellinen näyttely taidehallissa 5.8.–5.9.1957. Opettajain lehti 34/1957, 4–6. Päivärinne, E. Nykypäivän valaistustekniikkaa. Suomen kunnallislehti 9/1953, 262–267, 278 Salmela, A. Kansakoulurakennukset. Maalaiskunta 5/1951, 126–131. Salo, Reino 1956: Lohjan yhteiskoulurakennus. Rakennustaito 6/1956, 184–188. Seppälä, Mikko-Olavi 2015: Juureva kosmopoliitti. Kulosaaren yhteiskoulun historia 1940–2015. Suomalaisen kirjallisuuden seura, Helsinki. Sipari, Osmo 1958: Karjasillan keskikoulu, Oulu. Arkkitehti 12/1958, 195–199. Siren, Kaija ja Heikki 1961: Kauklahden kansakoulu, Espoo. Arkkitehti 7-8/1961, 138–142. Siren, Kaija ja Heikki 1957: Tapiolan kansakoulu. Arkkitehti 6-7/1957, 93–100. Syväoja, Hannu 2004: Kansakoulu – suomalaisten kasvattaja. Perussivistystä koko kansalle. PS-kustannus, Jyväskylä 2004. Vaismaa, Esko 1953: Kansakoulujen uudisrakennustyöt – tämän hetken kunnallisen rakennustehtävän taustaa. Maalaiskunta 7/1953, 234–236. Viitteet | Katso myösKouluarkkitehtuuri 1960-luvullaKouluarkkitehtuuri 1970-luvulla Esimerkkikoulu: Rekola Tämä artikkeli pdf-tiedostona |